Wat zijn de belangrijkste punten bij het keuren van een auto?

De APK komt ieder jaar weer terug wanneer je een al wat oudere auto hebt. Veel mensen maken zich vlak voor de keuring grote zorgen of hun auto nog wel goedgekeurd wordt. Dit is zeker het geval als je een oudere auto hebt die regelmatig wat mankementen vertoont.

Om zelf in te kunnen schatten of de kans groot is dat je auto wordt afgekeurd is het handig om te weten op welke punten er gelet worden bij een Algemene Periodieke Keuring. Dit wordt afgekort ook wel de APK genoemd.

Banden

Vraag je aan mensen wat het belangrijkste punt is van de APK zullen velen je het antwoord schuldig blijven. Daarnaast zullen heel veel mensen een verkeerd antwoord op deze vraag geven. Het belangrijkste punt tijdens een APK-keuring zijn de banden.

Dit is natuurlijk niet zomaar voor niets. De banden van een auto zijn de enige delen die tijdens het rijden contact maken met het asfalt. Dit zorgt voor een belangrijk veiligheidsaspect. Toch zijn er veel mensen die vergeten om regelmatig hun banden te controleren op profieldiepte en beschadigingen.

Untitled (600 × 742px) (600 × 500px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (600 × 700px) (600 × 742px) (960 × 640px) (600 × 742px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (564 (55)
Untitled (600 × 742px) (600 × 500px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (600 × 700px) (600 × 742px) (960 × 640px) (600 × 742px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (564 (56)

Omdat veel mensen niet vaak naar hun banden omkijken is het prettig om te weten dat dit bij de APK wel het geval is. Wil je niet dat je auto wordt afgekeurd op de banden, let dan voor de APK even goed op deze punten:

●       De profieldiepte dient minimaal 1,6 mm te zijn

●       Er mogen geen gevaarlijke beschadigingen op de velg of de band zitten

●       De wiellagers moeten in goede staat zijn

●       De bandenspanning moet goed zijn

●       De banden moeten de juiste maat hebben

●       De banden dienen in de juiste draairichting gemonteerd te zijn

Uitlaat

Nog een punt waarop gelet wordt tijdens de APK is de uitlaat. Deze wordt uitgebreid getest. Hierbij wordt gekeken of de uitlaat niet lekt en of hij nog goed genoeg aan de auto vastzit. Er wordt ook nog een roetmeting gedaan.

Untitled (600 × 742px) (600 × 500px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (600 × 700px) (600 × 742px) (960 × 640px) (600 × 742px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (564 (57)

Gordels

Nog een punt wat belangrijk is voor de veiligheid in de auto zijn de gordels. Om te kijken of deze nog voldoen aan de eisen voor veiligheid worden ze uitgerold en nagekeken op beschadigingen. Dit geldt zowel voor de gordels voorin en achterin. Er wordt ook gekeken of de sluiting werkt en of de gordel niet blokkeert.

Remmen

Ook de remmen worden bij een APK goed nagekeken. Om slipgevaar te voorkomen dienen de achterremmen niet harder te remmen dan de voorremmen. Ook de carrosserie, wielophanging en verlichting van de auto worden allemaal nagekeken wanneer een auto gekeurd wordt.

Untitled (600 × 742px) (600 × 500px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (600 × 700px) (600 × 742px) (960 × 640px) (600 × 742px) (600 × 700px) (600 × 742px) (700 × 500px) (960 × 640px) (564 (60)